بارداری و دردهای اسکلتی | درد لگن |

بارداری و دردهای اسکلتی | درد لگن |

 درد لگن

حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از زنان در دوران بارداری یا بعد از زایمان دچار درد لگن و مفصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی خاصره‌ای) می‌شوند. این درد مانند کمردرد دوران بارداری از دیدگاه عموم، بخشی عادی از بارداری تصور می‌شود؛ در حالی که با درمان آن می‌توان کیفیت زندگی مادر را تا حد زیادی افزایش داد.

– محل و علائم

این درد معمولا در دو طرف ستون فقرات در ناحیه لگن یا ناحیه ساکروم (استخوان خاجی) احساس می‌شود. درد لگن می‌تواند حالت تیرکشنده داشته باشد و به ناحیه باسن، پشت ران و زانوها منتشر شود اما به نواحی پایین‌تر از زانو گسترش نمی‌یابد. این درد معمولا هنگام راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله، چرخش در تخت‌خواب و نشستن و بلند شدن از حالت نشسته تشدید می‌شود.

همچنین با فشار دادن ناحیه مفاصل ساکروایلیاک، درد بیشتری احساس می‌شود. درد لگن می‌تواند با خشکی و سفتی صبحگاهی مفاصل لگن نیز همراه باشد. این درد گاهی اوقات سیاتیک کاذب نیز اطلاق می‌شود اما باید توجه داشت که درد سیاتیک تا پایین پاها انتشار پیدا می‌کند و با درد لگن متفاوت است.

– علت درد

مهم‌ترین علت درد لگن در دوران بارداری، افزایش ترشح هورمون‌های شل کننده مفاصل از جمله هورمون ریلاکسین و پروژسترون، افزایش تحرک مفاصل ساکروایلیاک و کشیدگی رباط‌ها در ناحیه لگن است. عدم تقارن در تحرک مفاصل ساکروایلیاک نیز خود می‌تواند درد لگن را تشدید کند. تغییر در پهنای مفصل التصاق شرم‌گاهی (Pubic symphysis)، یکی دیگر از عوامل درد لگن در دوران بارداری است. این مفصل به طور طبیعی در دوران حاملگی تا حداکثر ۱۰ میلی‌متر افزایش سایز پیدا می‌کند. مفصل التصاق شرم‌گاهی گاه به دلایل مختلف مثل آسیب‌های قبلی به لگن ممکن است در خطر پارگی و درد شدید نیز قرار بگیرد.

– عوامل مستعدکننده

انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین، سابقه درد لگن و کمر، بالا رفتن و پایین آمدن مکرر از پله‌، بلند کردن اجسام سنگین، دولا و خم شدن، دویدن و راه رفتن تند، آسیب‌های قبلی لگن.

– راه درمان و پیشگیری

پس از معاینه و بررسی کامل توسط پزشک متخصص، راه‌های درمانی زیر برای بهبود درد لگن یا پیشگیری از آن پیشنهاد می‌شود:

– کاهش فعالیت‌هایی که موجب درد در لگن می‌شوند

– خودداری از انجام ورزش‌های سنگین مثل دویدن

– آموزش وضعیت‌های صحیح حین راه رفتن، ایستادن، نشستن و خوابیدن

– خودداری از خوابیدن در وضعیت نیمه دمر

– پیروی از یک برنامه ورزشی سبک و منظم

– انجام ورزش‌های تقویتی ناحیه لگن

– انقباض هم‌زمان عضلات شکم و کف لگن قبل از هر تغییر وضعیت

– خودداری از خم شدن و دولا شدن

– خودداری از انداختن پا روی پا هنگام نشستن

– استفاده از کمربند یا شکم‌بند حمایتی بارداری

بارداری و دردهای اسکلتی | درد لگن |

دکتر امیر قنبریان

دکترای پزشکی و متخصص کایروپرکتیک از آمریکا

دارای بوردهای ایالتی و ملی آمریکا NBCE

عضو انجمن علمی کایروپرکتیک کالیفرنیا CCA

جهت کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.